mercredi 12 juin 2013

To Safer or not to Safer ... dat is de vraag

In België en Nederland gaan heel wat verhalen de ronde over de gevreesde Safer. Wie in Frankrijk een landbouwbedrijf wil kopen, kan er niet omheen, zo lijkt het wel. Maar wat is er precies van aan, van al die wilde verhalen en geruchten over deze veronderstelde boeman?
1 De rol van de Safer

Het is niet onze bedoeling om de hele geschiedenis en politieke achtergrond van de Safer hier op te hoesten. Dat zou ons te ver leiden. Kort dus. De Safer is ontstaan in de jaren ’60 en houdt juridisch zowat het midden tussen een openbaar instituut en een privébedrijf. Opgericht met als doel de grote bedrijven tegen te houden, zodat die de kleintjes niet verslonden, hebben ze aan die rol vooral een aantal geduchte wapens overgehouden.
Het bekendste middel uit het arsenaal van de Safer is ongetwijfeld het voorkooprecht. De Safer wordt door de notaris op de hoogte gesteld van elke verkoop van grond en heeft twee maanden de tijd om op de verkoop voorkooprecht uit te oefenen. In bepaalde gevallen kan dit zelfs met herziening van de prijs, als die te hoog wordt geacht.
Daarnaast is de Safer ook aanwezig in de commissie die de vestigingsvergunning toekent en kan zij ook daar invloed uitoefenen op de beslissingen die er worden genomen aangaande het toekennen van de vergunning aan de koper in kwestie. Dat alles kan indrukwekkend lijken voor een agrarisch ondernemer uit de Lage Landen, maar mits de juiste strategie, is de Safer maar zelden een struikelblok in de overname van een boerderij. Het bewijs daarvan is dat ook in Frankrijk grote en economisch sterke structuren ontstaan zijn, ondanks alle zgn. inmenging.
2. In de praktijk
To Safer or not to Safer, dat is dus zo een beetje de vraag die menig koper in Frankrijk zich stelt. Of hij nu Fransman is of buitenlander. De overname van een landbouwbedrijf is een ingewikkelde aangelegenheid en dat wordt er met de jaren niet beter op. De vraag of men nu al dan niet met de Safer in zee moet gaan en rekening houden, kent dan ook geen eenduidig antwoord. Het is een keuze die geval per geval moet bestudeerd worden, om het dossier de beste slaagkans te geven. Immers, wanneer men zijn zinnen gezet heeft op een bedrijf, is het maar al te pijnlijk als het alsnog aan iemand anders verkocht wordt. Zoveel mogelijk zekerheid inbouwen is dan ook een must.
Daarom is advies op maat en met grondige kennis van zaken onontbeerlijk. Niet alleen heeft elk dossier zijn karakteristieken, het is ook zo dat elk departement een eigen invulling heeft van het nationale beleid inzake landbouw. Een goede analyse van de risico’s en de sterktes van elke overname tegen het licht van de juridische en fiscale gevolgen van elke mogelijke strategie, is dan ook de basis van een geslaagde overname. Kortom, het kan soms een goede keuze zijn om de Safer in een dossier te betrekken, maar soms ook weer niet.
3. Wat brengt de toekomst?
Er ligt momenteel een wetsontwerp op tafel waarbij de overheid de inzage en controle wil opdrijven. De vorige jaren ontsnapten redelijk wat bedrijven aan deze controles en werden bepaalde structuren te groot naar de zin van de overheid. De ‘Loi d’Avenir Agricole’ wil bepaalde versoepelingen terugschroeven en de diversificatie van de productie aanmoedigen.
Het spreekt voor zich dat we die evolutie van dichtbij volgen en hierop zullen terugkomen in onze blog.

2 commentaires:

  1. Hoe kan ik jullie contacteren? Ik heb een aantal vragen.
    Groeten
    Jonas

    RépondreSupprimer
  2. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    RépondreSupprimer